ایجاد اولین پروژه Web API در ASP.net Core با Visual Studio 2019

به نام خدا

در این آموزش قصد دارم نحوه ی ایجاد یک پروژه Web API را در ASP.Net Core 2.2 خدمتتان آموزش دهم. پروژه های Web API برای توسعه ی APIها استفاده می شوند. همانطور که اطلاع دارید API رابط برنامه نویسی کاربردی است و از طریق APIها، برنامه های دیگر(مثلا فریمورکهای توسعه ی Single Page نظیر Angular یا برنامه های موبایل) می توانند به برنامه ی سمت سرور ما(که با ASP.net Core نوشته ایم) متصل شوند و از قابلیت های آن استفاده کنند.

در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش ویدئویی ایجاد پروژه Web API با ASP.net Core به آموزش زیر مراجعه کنید:

توسعه ی APIها در ASP.Net Core بسیار ساده است و با رویکرد جامعی که این فریمورک دارد تقریبا تفاوتی با برنامه های سنتی ASP.Net Core ندارد. برای ایجاد پروژه با ASP.Net Core ابتدا باید یک محیط توسعه مناسب(IDE) انتخاب کنید. بهترین IDEها برای این منظور Visual Studio2017 یا 2019 و همچنین Visual Studio Code هستند( ما اکیدا پیشنهاد می کنیم از Visual Studio برای توسعه پروژه های خود استفاده کنید زیرا قابلیت های بسیار بیشتری دارد و فرآیند توسعه را تسهیل می کند.) ما در این آموزش از Visual Studio 2019 استفاده خواهیم کرد. البته تمام مراحل در Visual Studio2017 نیز به همین صورت است.

سپس باید SDK فریمورک Net Core را از سایت مایکروسافت به آدرس https://dotnet.microsoft.com/download/dotnet-core دانلود و آن را نصب کنید(نسخه های مختلفی از این SDK موجود است که ما در این آموزش از نسخه 2.2 استفاده می کنیم). اگر Visual Studio 2019 را نصب کنید این SDK به صورت پیش فرض برای شما نصب شده است و نیاز به دانلود و نصب مجدد آن ندارید.

پس از نصب SDK نرم افزار Visual Studio 2019 را باز کنید. با صفحه شروع روبرو می شوید برروی گزینه ی Create a new project که در تصویر زیر مشخص است کلیک کنید:

قدم اول برای شروع یک موفقیت بزرگ!!

سپس در صفحه بعد گزینه ی ASP.net Core Web Application را همانند تصویر زیر جستجو و انتخاب کنید:

پس از آن در صفحه بعد مشخصات کلی پروژه خود یعنی نام، محل ذخیره سازی را وارد کرده و روی دکمه ی Create کلیک کنید:

در صفحه بعد، در بالای صفحه نسخه ی ASP.NET Core مورد نظر خود(در این آموزش ASP.NET Core 2.2) را انتخاب و از لیست نشان داده شده همانند تصویر زیر گزینه ی API را انتخاب کنید. دقت کنید که دو گزینه ی Configure for HTTPS و Enable Docker Support غیر فعال باشد زیرا در این آموزش نمی خواهیم از این قابلیت ها استفاده کنیم. سپس روی دکمه ی Create کلیک کنید.

پس از انجام مراحل فوق، فایل های اولیه ی پروژه ی ASP.net Core شما ایجاد می شود. ساختار فایل ها و پوش ها را می توانید در بخش Solution Explorer همانند تصویر زیر مشاهده کنید.

ساختار فایل ها و پوش ها در پروژه ASP.net Core Web API

به صورت مختصر فایل ها و پوشه های مهم عبارتند از:

*فایل Program.cs: داخل این فایل، تابع اصلی(یعنی main) برنامه قرار دارد و اولین تابعی است که پس از شروع پروژه، اجرا می شود. در این فایل عموما تنظیماتی که به ندرت تغییر می کنند و مربوط به کلیات پروژه هستند نظیر تنظیمات Logها قرار می گیرد.

*فایل Startup.cs: داخل این فایل کلاس Startup قرار دارد. ما با این فایل در فرآیند توسعه پروژه های ASP.net Core خود خیلی کار خواهیم داشت. پروژه های ASP.net Core مبتنی بر سرویس و میان افزار هستند که همه ی آن ها در کلاس Startup تعریف می شوند.

*پوشه ی Controllers: درون این پوشه کنترلرهای برنامه ما قرار دارد. همانطور که اطلاع دارید ASP.net Core از معماری MVC برای توسعه برنامه ها استفاده می کند.

تبریک می گویم!!! پروژه شما آماده است. برای اجرای آن کافی است دکمه های Ctrl+F5 یا F5 را فشار دهید.

در آموزش های بعدی به ذکر نکات بیشتری از توسعه ی برنامه های سرور با ASP.net Core خواهیم پرداخت.

موفق باشید. التماس دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *